Wednesday, October 7, 2009

في غرام رغيف عيش




منذ يومين تقريباّ , خاصمت الطعام خوفاّ من غضب معدتي علي مرة اخري



بعد ان القت في وجهي كل ما بها تعبيراّ عن غضبها مني , مع انني لم افعل لها شيئاّ يغضبها مني



و لكن هذا ما حدث , اعتقد انها تريد الاحتجاج ليس الا



في هذا اليوم عدت للمنزل متأخراّ و ذلك لزحمة الشوراع الغير عادية



كنت قد تدهورت جوعاّ و اظاهر كدة حماتي طلعت بتحبني



لقد وجدت الطعام محضراّ و لكنه كان بارداّ



اشفقت علي اختي و قامت بتسخينه لي - مانحرمش منها-



ذهبت انا لابدل ملابسي حتي التهم الطعام بحريتي



عندما وضعت اختي لي الطعام قمت انا .................... بتذوق لقمتين من كل صنف



بدلاّ من ان التهمه كما تخيلت و حلمت



و ظللت باقي الوقت العب في اطباق الطعام , حتي نهضت و رفعت الطعام



ذهبت الي النوم مبكراّ في هذا اليوم كنت اريد ان اريح جسدي و ارجلي



بعد ان تقوقظت من الجلوس في العربة طول هذة المدة



غفوت في النوم كأنني مضروبة علي رأسي , و اذا بالاحلام تخيم علي



و ما ادراك ما الاحلام ............ لقد حلمت بالعيش الساخن نعم



عيش بلدي مقرمش ساخن و انا التهمه بتلذذ غير عادي نعم بتلذذ و بدون اي طعام بجانبه



هو لوحده و بس علي الرغم من وجود مائدة طعام



الا انني وقعت في غرام رغيف العيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش



..................................





اظاهر كدة ان مقولة الجعااااااااااااان يحلم بسوق العيش اثبتت صحتها




12 comments:

Anonymous said...

هههههههه جامده جدا يا شيمو
اما بقى مغامرة النهاردة هتقولي عليها ايه
هتكتبي صفحات و صفحات يا امي
وسلملي على رغيف العيش و الطعمية السخنة
اه صحيح و الجرجير
;)
ShIMo ShIMo :)

Anonymous said...

هههههههه جرجير بس شيمو اما الطماطم فين والفول راح فى بطن مين والررومى مشى نعدى كل دة اما انا بحب اوووووى العيش الفينو السخن لما بجيبو من الفرن وخصوص من جانب اختك زى ما بيقولو بنار الفرن يا عيش واتفضلى تعالى بدرى شوية يوم اكون كريمة ويوم اكون اميرة والله اعلم

قطتى

DiDo FRGT/10 said...

لم تفعلي شيئا يغضبها برده يا شيمو؟ ولا خالي الطابق مستور أحسن :p
وحد يحلم برغيف عيش؟ وبلدي كمان؟! أنا لو نمت جعان هحلم باكلة سمك! ديك رومي! حمام وبط! ماهو الواحد حالم حالم بقى :p

وربنا يخليلك أختك ويخليلنا الدليفري >.> :p

Seriously though, I really love the way you put your thoughts in words!

وربنا يبعد عنك الجوع والمغص وكل حاجة وحشة :)

shimo said...

Shimo Shimo
بلاش المغامرة دي بالذات يا شيمو
بلاش فضايح و سلميلي علي الطعمية و الجرجير اااااااااااااه يا وعدي
:)

shimo said...

قطتي
اوبااااااااااااااظ كدة بردة ما قلنا بلاش فضايح
الله علي الفينو و هو خارج بنار الفرن ممكن حتة
و بعدين عمالة امدح فيكي و اقول ربنا يخلينا لبعض و حركات و انت تقولي تعالي بدري شوية ;) و بعدين دا انت ام الكرم و الامرية كلها
:)

shimo said...

DiDo
:( اه بجد مش كنت عملتلها حاجة هي اظاهر بتتلكك بقي
علي فكرة كان في الحلم موجود مائدة طعااااااام و انا اللي مسكت في العيش و قعدت اكله لوحده "فقرية مش كدة " بس انا بحب العيش المقرمش السخن و ريحته الطازة
و ربنا يخليلك الدليجري :)
و مرسي بجد علي الجملة دي و مش عارفة اقول اية " وش مكسوف"

ااااااااااااااامين اجمعين

DiDo FRGT/10 said...

ربنا يخللي الدليفري؟! أنا مش عايزه! نفسي آكل طبيخ كل يوم!! :p

وكويس إنك مسكت في العيش بس, لو إنك مسكتي في حاجة تانية كنتي فضلتي فالحلم 3 أيام! هاها :p

مرسي على ايه؟ أنا بقول الواقع, مش بجامل ;)

P.S.: I'm with Shimo Shimo on posting about the other day :D I'm sure you'll write something hilirous :D

Anonymous said...

أموت أنا في ريحة العيش السخن ( فينو، بلدي ، شامي )حتي لو شبعانة ؛ حتي
إنه بسسب الغرام ده ، بجانب ركبتي اليمني علامة لم تذهب بمضي السنين ؛ فلقد كنت أمسك بيدي رغيفاً من الخبز السخن وإذا بولد راكبا عجلة وعليها لوحين من الثلج وثلاثتهم يقعون علي ؛ وآدي عاقبة الطفاصة؛ حرمت يا بوجي........؛؛
ديدي

Anonymous said...

أموت أنا في ريحة العيش السخن ( فينو، بلدي ، شامي )حتي لو شبعانة ؛ حتي
إنه بسسب الغرام ده ، بجانب ركبتي اليمني علامة لم تذهب بمضي السنين ؛ فلقد كنت أمسك بيدي رغيفاً من الخبز السخن وإذا بولد راكبا عجلة وعليها لوحين من الثلج وثلاثتهم يقعون علي ؛ وآدي عاقبة الطفاصة؛ حرمت يا بوجي........؛؛
ديدي

Anonymous said...

أموت أنا في ريحة العيش السخن ( فينو، بلدي ، شامي )حتي لو شبعانة ؛ حتي
إنه بسسب الغرام ده ، بجانب ركبتي اليمني علامة لم تذهب بمضي السنين ؛ فلقد كنت أمسك بيدي رغيفاً من الخبز السخن وإذا بولد راكبا عجلة وعليها لوحين من الثلج وثلاثتهم يقعون علي ؛ وآدي عاقبة الطفاصة؛ حرمت يا بوجي........؛؛
ديدي

shimo said...

DiDo
يا حراااام بس هو انت زي القطط تاكل و تنكر يهون عليك اكل المطعم الفظيع و لا الملوخية اللي مش ممكن من ايد بن خالتك
ماااااااااااااشي مااااااااااااااش
3 ايام بردة لا يابابا لا
و بعدين انا لو قلت هاتبقي فضايح هانتفضح كدة علي صفحات الانترنت خلي الطابق مستور احسن
هههههههههههههههه

shimo said...

ديدي
دي مش طفاسة انما ريحة العيش السخن لها إغراء خاص
ااااااااااااااه يا طمطم