Sunday, July 19, 2009

مقدر و مكتوب


بدأت ايقن ان مقدر لي البعد و لكنني خائفة من يقيني ليدرك مصيري الاخر




في الارتباط بشخص ذات وظيفة ما لا احبها و لا يحبها اهلي




من كثرة ما رأينا و سمعنا عن هذه المهنة .




و لكن لماذا هذه بالذات التي تعلق بي و تريد ملازمتي لسنين العمر




و هل لا يوجد غيرها , ظللت احدث نفسي و اضحك معها




علي هذا و ابدء في اطلاق النكات علي و محادثة ابي بقولي




هو انا مكتوب علي وجهي قضية مثلاّ ....




فمجرد سماعي للمهنة ذاتها يقفل عقلي عن الاصغاء لباقي الحديث




حتي و ان كان جيداّ و الاشخاص ذات مميزات رائعة او حتي بسيطة




اشعر بالخوف تجاه كل ما رفضت دون القاء اي نظرة لهم




او اعطائهم فرصة في التحدث و اللقاء ليثبتوا عكس ما اظن




اشعر بالخوف الشديد بإن يكون هذا مصيري مع شخص لا اطيق مهنته




و لا اشعر معها بالامان حتي و ان كنت مخطئه في ظني هذا ...




لاننا عندما يرسخ شيء في عقلنا لا نستطيع ان نمحيه او حتي نتغاضي عنه




لبعض من الوقت و اتاحة الفرصة له في اثبات العكس




او نكذب انفسنا باننا مخطئين .




اما عن البعد فإيقنت انه لي حتي و ان باعدته لبعض من الوقت




رغماّ عن ارادتي فهو لي و انا له و لا اخافه


.....................








4 comments:

Anonymous said...

هاه هنرجع تاني لموود الكآبة ليه؟؟!!ولا البوست إللي فات كان فاصل ونواصل الموود الوحش ده؛؛؛
شوفي يا ستي هاقولك من تاني والمرة دي مسجلان باليوم والساعة :؛؛
إنتي دلوقتي بتعيشي أحلي أيام عمرك "عشرينات بأه وكدهوه"أنا مش بحسد !!يعني إتعزززي براحتك وعلي الآخر وشوفي عرسان وإرفضيهم بس "تشوفيهم "والكلمة دي تحتها 100خط تشوفي وتتكلمي وتشوفي الدماغ إللي قاعدة قدامك دي فيها مخ ولا بالوظة ؛والوظيفة مش مهم إيه خلفيتك عنها ؛ مش في ناس بتئعدي تتكلمي معاهم وتغيري حكمك عليهم بعد الكلام معاهم .وبعدين دي خبرة ما بعدها خبرة ؛ يعني أول عريس جالي البيت مش زي آخر حمار! قصدي عريس
القعدات فتحت في ذهني حاجات والرهبة الأولانية زالت والحمد لله وبعدين مش يمكن يغير وظيفته دي لو قدرتي تأثري عليه وإنتي وشطارتك بأه يا أوطة!!!.
وقدرك هتشوفيه بخيره إللي أكتر من شره إن شاءالله .بس نشووووووووووووف بأم عينينا الحلوين دول وكلام العيون يمكن يسبق كلام الشفايف ؛ ويحصل النصيب
ديدي

Anonymous said...

ياستر يروح الكابة وترجعهى لسه مشيت لما ترجع ارحمى بقى المهم كنت فى نفس الموقف وركبت المكروباص اقصدواتخطبت لمحامى وكان الله ولا بلاش لانحسبه على خيرالمهم ممكن الاصابع مش زى بعضها تيجى نجرب مره نقعد معى اى حد منهم ربنا يجعل كلمنا خفيف عليهم

قطتى

Anonymous said...

بصي يا شيمو يا حبيبتي
مينفعش انك تعممي خاالص و الناس بتختلف عن بعض مش عشان بعض الشخصيات التي تشغل هذه المهنة اساءوا ليها يبقى الكل كده
و بعدين استخيري ربنا و اقعدي و اسمعي و شوفي الشخصية عاملة ازاي والله اعلم الخير فين
بس سؤال بسيط
انت بتتكلمي في البوست عن (البعد) عن مين بقى يا قطة;)
ShIMo ShIMo

Anonymous said...

اين انتى يا هاميس عودى الى اخيكى اختتون عودى والى ها نحط السيخ المحمى فى عنيكى

قطتى